O škole

Rehabilitace

   Pohyb je jedním z nejrozšířenějších jevů v přírodě, pro člověka je univerzálním prostředkem seberealizace i přímého kontaktu s okolním světem, základem jeho aktivní činnosti. U dětí je důležitým prvotním způsobem poznávání sebe sama a světa kolem sebe.

   Rehabilitace řeší mimo jiné problematiku hybných poruch a dodnes zůstává nejdůležitější součástí komplexní terapie. Cílem terapie je učinit dítě co nejsamostatnějším. Podle stupně postižení se snaží rehabilitační pracovník zlepšit funkce, udržet funkce, preventivně zabránit vzniku druhotných změn a  kvalitnit život dítěte. Ke splnění těchto cílů se podílí dvě hlavní složky rehabilitace: fyzioterapie a ergoterapie, které patří do rozšířené nabídky naší školy. Do fyzioterapie patří léčebná tělesná výchova a fyzikální procedury - přičemž v naší nabídce je vodoléčba - perličková koupel, která je vhodným prostředkem pro relaxaci, uvolnění svalů se zvýšeným tonem, nebo v opačném případě působí jako stimulace u hypotonických dětí.

   Důležitou součástí a víceméně prioritou celkové rehabilitace je výchova k soběstačnosti v běžných denních činnostech, zejména v oblékání, hygieně a sebesycení, patří k ní také výcvik mobility, chůze.

   Je nutno vycházet ze stupně zralosti - z fyzických, ale i psychických, výchovně vzdělávacích předpokladů a individuálních potřeb jednotlivců. Rehabilitační pracovník tedy při prvním kontaktu s dítětem provede orientační vyšetření, aby pak stanovil ve spolupráci s lékařem individuální cvičební plán.

   Zdravotní tělesná výchova probíhá v našem zařízení v podobě skupinové nebo individuální tělesné výchovy. Terapeut používá cvičební prvky z Bobathova konceptu, Kabatovu metodu, míčkovou facilitaci (metodu, která usnadňuje nádech a uvolňuje výdech, mimo jiné také přispívá ke zlepšení držení těla), orofaciální stimulaci (metodu, při které se terapeut zaměřuje na problematiku krmení, zvýšeného slinění, polykání a motoriky rtů, mluvidel a jazyka), vyrovnávací cvičení u problematiky vadného držení těla a s tím související školu zad, dechovou gymnastiku (zaměřující se na správné dýchání v klidu a pohybu- tj. při cvičení), jógová cvičení, relaxační techniky, relaxačně - koordinační pohybovou výchovu, kondiční cvičení, apod.

   Rehabilitační terapii doplňuje také hipoterapie (tedy terapie na koňském hřbetě pro úpravu tělesného a psychického stavu) a plavání.

   V naší škole se od prvního června 2012 začíná pracovat s Dornovou metodou. Dornova metoda je šetrná manuální terapie, kterou se mohou léčit onemocnění a obtíže spojené s pohybovým aparátem. Pro svou jednoduchost, bezpečnost a účinnost je tato metoda stále oblíbenější a vyhledávanější. Dochází při ní k uvolnění blokád a bolesti v problematických partiích - převážně okolo páteře, kyčelních kloubů, kolen a ramen. Léčí problém se skoliózou, velmi úspěšně vyrovnává rozdílnou délku dolních končetin a tím napravuje celkovou statiku těla.

   Dále se v naší škole od prvního června 2012 začíná pracovat s Breussovou masáží Je to jemná masáž páteře, která pomáhá uvolnit tenzi a napětí svalů v oblasti páteře. Současně je to i příjemná energetická a relaxační masáž, kterou je vhodné provést jak před, tak i po ošetření klienta. Posunuté hrudní i bederní obratle mohou být často bezbolestně uvedeny do správné polohy.